Bæredygtigheds-projekt på Roskilde Festival får Højskolepædagogisk Pris

Publiceret 29-11-2018

PRIS Clean Out Loud er et område på Roskilde Festivals campingområde, hvor godt 10.000 festivalgængere i fællesskab sørger for, at området efterlades lige så rent, som det var, før festivalen begyndte. Det er blevet organiseret af Vallekilde Højskole siden 2011 og bliver nu hædret med Højskolepædagogisk Pris, der er på 25.000 kr. Med projektet er det lykkedes Højskolen at skabe et stærkt, forpligtende fællesskab og en konkret forandring i vores fælles verden, lyder det blandt andet i begrundelsen.

På højskolernes halvårlige forstandermøde i november blev Højskolepædagogisk Pris uddelt for tredje gang. Prisen på 25.000 kr. gik til projektet Clean Out Loud, initieret af Vallekilde Højskole, for at skabe ”en virkelighedsnær pædagogik, der udfordrer højskolens egen boble og arbejder på tværs af traditionelle discipliner – og i sammenspillet mellem elever, lærere og verden.”

Clean Out Loud har siden sommeren 2011 været et særligt campingområde på Roskilde Festival, som er reserveret til festivalgængere, der alle ønsker at bidrage til en god festival med fokus på ordentlighed og festlighed. Her rydder man op efter sig selv, og resultatet heraf er markant. Billeder af ødelagte telte og forladte lejre erstattes i Clean Out Loud af en bar mark, hvor affaldssortering, daglige skraldeparader og lignende er en del af campingområdets faste program.

undefined

Forstander på Vallekilde Højskole Torben Smidt Hansen og projektleder på COL Søren La Cour modtog prisen på vejne af projektet.

Forpligtende fællesskab på festival

På Clean Out Loud finder 10’000 festivalgæster sammen i et forpligtende fællesskab, hvor tanker om bæredygtighed går hånd i hånd med sene nattetimer og raslende dåser. At deltage i en rockfestival giver mange en sublim følelse af frihed - for en stund kan man lade dagligdagens bekymringer og regninger samle støv. Clean Out Loud minder os om, at der ikke behøver være et modsætningsforhold mellem denne frihed og det at tage ansvar.

”Det er her lykkedes Vallekilde Højskole at kombinere fagligheden i undervisningen, skolensom pædagogisk institution og den verden, der viser sig udenfor, på en måde hvor deenkelte forhold gensidigt beriger hinanden. Fagligheden løftes samtidig med, at derarbejdes konkret med en forandring i vores fælles verden.”

Fra motiveringen for at tildele Clean Out Loud og Vallekilde Højskole Højskolepædagogisk Pris

I begrundelsen for at tildele Clean Out Loud og Vallekilde Højskole prisen, lyder det blandt andet: ”Det er her lykkedes Vallekilde Højskole at kombinere fagligheden i undervisningen, skolensom pædagogisk institution og den verden, der viser sig udenfor, på en måde hvor de enkelte forhold gensidigt beriger hinanden. Fagligheden løftes samtidig med, at der arbejdes konkret med en forandring i vores fælles verden.”

Om Clean Out Loud

Vallekilde Højskole startede Clean Out Loud i 2011. Bag projektet står elever fra fagene Event & Lederskab og Design & Maker, som sammen med de tilknyttede undervisere har til opgave at motivere festivalgængerne til at rydde op efter sig selv.

Gennem motivation og et forpligtende fællesskab arbejder Vallekildes elever med at skabe en kulturændring i forhold til affaldskulturen på Roskilde Festival: i Clean Out Loud-området rydder man op efter sig selv.

Skraldeparader, skraldekonkurrencer, skraldedans, musik og fest er blandt aktiviteterne, når Clean Out Loud-crewet sammen med festivaldeltagerne er med til at sørge for, at den hårdt prøvede dyrskueplads ved Roskilde efterlades lige så ren, som den var, før det festende folk rykkede ind.

Læs mere om tankerne bag Clean Out Loud

Om Højskolepædagogisk Pris

Prisen bliver uddelt hvert år af Folkehøjskolernes Forening i Danmark i samarbejde med Højskolebladet. Formålet med Højskolepædagogisk Pris er at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt. Både tilgang og praksis har rødder i en dansk og europæisk pædagogisk tradition, og samtidig har højskolepædagogikken et moderne perspektiv på den højaktuelle debat om skole, dannelse og uddannelse i Danmark og i resten af verden.

Kriterierne

Prisen gives til en eller flere personer, en institution eller en organisation, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken. Modtageren kan være en person i højskoleverdenen, der har bidraget til at udvikle den samlede skoleform eller den generelle pædagogiske debat i Danmark, eller det kan være en person uden for højskoleverdenen, der med sit arbejde inden for felterne pædagogik, skole og dannelse har bidraget til at udvikle eller skabe debat om højskolens opgave og pædagogiske praksis.

Frem til den 1. oktober kunne alle indstille kandidater til prisen. Se de øvrige indstillede her.

Prismodtageren blev så i sidste ende udvalgt af en komité bestående af Simon Finnerup, Den frie lærerskole i Ollerup, Rasmus Kjær, Københavns Professionshøjskole og Rikke Holm, forstander på Askov Højskole.

Tidligere prismodtagere er professor Lene Tanggaard, Aalborg Universitet (2017) og Leo Komischke-Konnerup, UC Syd (2016).