Ny redaktør for Højskolebladet

Publiceret 03-07-2020

NAVNE Fra den 1. august hedder Højskolebladets redaktør Sofie Buch Hoyer. Den tidligere højskolelærer og journalist på bl.a. Politiken afløser Andreas Harbsmeier, der siden marts har været udviklingschef for FFD.

Af redaktionen, foto: Andreas Haubjerg

Fra den 1. august hedder Højskolebladets redaktør Sofie Buch Hoyer.

Sofie er født i 1990 og opvokset på Lolland-Falster. Hun er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt University of Hong Kong. Hun har en fortid som reporter på Dagbladet Politiken og er tidligere redaktionschef på magasinet RÆSON.

I perioder har Sofie rejst rundt i særligt Asien og rapporteret for både danske og engelsksprogede medier. Hun har desuden solid højskoleerfaring, idet hun tidligere har været politiklærer på Silkeborg Højskole og varetaget korte kurser på både Ry Højskole og Rønshoved Højskole. Sofie Buch Hoyer kommer fra et job på Roskilde Festival Højskole, hvor hun har varetaget undervisning i journalistik og mediefag, lavet løbende kommunikationsarbejde og været en del af den daglige ledelse i efteråret 2019.

"Højskolebladet er et vidunderligt magasin med masser af dybde og perspektiv — ikke kun om højskolebevægelsen, men også de store spørgsmål i samfundet. Spørgsmål som: Hvem er vi? Hvor skal vi hen? Siden jeg selv gik på højskole for ti år siden, har jeg været en trofast læser af bladet og har løbende bidraget med artikler og reportager fra ind- og udland. Derfor er det en stor ære at kunne sætte mig i stolen som ansvarshavende redaktør for at udfolde de mange gode nyheder og fortællinger, der gemmer sig i Højskoledanmark," siger Sofie Buch Hoyer.

Det er en stor ære at kunne sætte mig i stolen som ansvarshavende redaktør for at udfolde de mange gode nyheder og fortællinger, der gemmer sig i Højskoledanmark.

Sofie Buch Hoyer, kommende redaktør for Højskolebladet

Højskolebladets nuværende redaktør, Andreas Harbsmeier, har siden marts fungeret som udviklingschef i Højskolernes Hus. Det arbejde kan han fra august hellige sit fuldt ud, når Sofie overtager ansvaret for bladet.

"Sofie kender højskoleverdenen og bladet særdeles godt allerede. Hun har også en stor kærlighed til højskolen, samtidig med at hun har sin journalistiske integritet i orden. Så jeg er sikker på, at hun vil kunne løfte bladet og blive en gevinst for den fælles samtale om højskolen," siger Andreas Harbsmeier.

Bladets eksterne redaktionsgruppe, der består af lærer på Rønde Højskole, Dagmar Winther, forstander på Oure, Jasper Mortensen, viceforstander på IPC, Claus Staal, samt Jeppe Søe, skribent, foredragsholder mm., vil fortsat fungere som redaktionel sparringspartner for redaktøren, der har arbejdsplads i Højskolernes Hus.