Indstillet i 2017: Søren Lerche

Søren Lerche har - først på Krogerup Højskole og siden på Grundtvigs Højskole - været med til at tiltrække nye grupper til højskolen, fx etniske minoriteter og tidligere bandemedlemmer.

Indstillet af

Lone Maj Sand Clausen

Begrundelse

Søren Lerche har gennem sit mangeårige højskolearbejde først på Krogerup Højskole og siden på Grundtvigs Højskole været med til at tiltrække nye grupper til højskolen, fx etniske minoriteter og tidligere bandemedlemmer.

Søren Lerche har dermed også været med til at gøre højskolen mere mangfoldig.

Søren Lerche har igennem de seneste år som højskolelærer undervist NGO-hold på Grundtvigs højskole, hvor han sammen med højskoleelever og andre frivillige går ud og gør en forskel i lokalområdet. De har eksempelvis arrangeret fællesspisninger hver 14. dag i Hillerød med op til 300 deltagere, og en enkelt gang arrangerede højskoleleverne også i udlandet i Marakesh med ligeså mange deltagere - fra mange forskellige lande. Fællesspisningerne udgør et mangfoldigt møde mellem mennesker fra alle egne både af Hillerød kommune og af verden, i alle aldre og i mange forskellige livssituationer, og der er med til at bekæmpe ensomhed og udsathed hos mange forskellige borgere.

Fællesspisningerne og et andet af NGO-holdets initierede fælles tredje aktiviteter - det såkaldte 'Streetlab' - er også blevet hyldet af Hillerøds borgmester Dorte Meldgaard, der i en artikel udtaler følgende om Søren Lerche: "du er en dynamo, at du har alle sanser åbne for muligheder for at skabe fællesskab og møder på tværs af de skel, vi ellers har tilbøjelighed til at opdele os efter. Du formår at gribe muligheder og ikke mindst engagere folk omkring dig, til at gå med på ideerne så bliver til noget og kommer til at leve".

Sidst men ikke mindst, har Søren Lerche har som projektleder ved Grundtvigs højskole siden 2008 arrangeret årlige højskoleseminarer indenfor forebyggelses-, bande- og radikaliseringsfeltet, hvor han gennem tiden har samlet mere end 600 professionelle, gadeplansarbejdere, tidligere radikaliserede, tidligere bandemedlemmer, pårørende, NGO'er, forskere, Politi, PET, Kriminalforsorg, og mange andre, som sammen har igangsat nye forebyggende tiltag på området, ofte inspireret af internationale eksperter, der ligeledes har deltaget i Grundtvigs højskoles seminarer. Dette arbejde er ligeledes blevet formidlet i en videnskabelig artikel "Inkluderende grænsefællesskaber, bandeinvolvering og bandekonflikter ", i antologien "Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde" udgivet på Frydenlund Academic i 2016.

Øvrige kandidater til Højskolepædagogisk Pris

Hent flere