Indstillet i 2016: Vallekilde Højskole og Clean Out Loud

INDSTILLET TIL HØJSKOLEPÆDAGOGISK PRIS Med Clean Out Loud viser Vallekilde Højskole, hvordan man kan integrere virkelighedens udfordringer i højskolens undervisning og projektet danner skoleeksempel på et af højskolepædagogikkens guldæg - praksisbaseret undervisning.

Begrundelse

Jeg vil gerne indstille Vallekilde Højskole og skolens undervisere, der med Clean Out Loud og højskolens elever, under Roskilde Festival siden 2011 har formået at omsætte højskolens undervisning og pædagogik til en aktiv og opsigtsvækkende indsats for bæredygtighed under Roskilde Festival.

Gennem forskellige faglige discipliner og kreative øvelser har COL medvirket til at finde en løsning på festivalens store udfordringer med at få publikum til at rydde op efter sig selv når festivalen er slut. Med Clean Out Loud viser Vallekilde Højskole, hvordan man kan integrere virkelighedens udfordringer i højskolens undervisning og projektet danner skoleeksempel på et af højskolepædagogikkens guldæg - praksisbaseret undervisning.

Eleverne på skiftende forårshold har gennem projektet opnået stor indsigt i de grundlæggende redskaber, der skal til for at skabe forandring og finde bæredygtige løsninger 'in real life', og de står stærkere i forhold til virkelighedens udfordringer efter deres højskoleophold end før de kom.

Projektet fordrer en stor grad af tværfaglighed mellem fagligheder som kommunikation, design, PR, ledelse og event og samtidig har løsningen af en vedvarende stor opgave fordret indsigt i kreative processer, involvering og påvirkning af tusinder af publikummer, innovative løsninger samt en masse knofedt. Men vigtigst af alt - eleverne har fået lov til at fejle og derigennem lære.

Bag projektet står en lærergruppe, der har været nødt til at smide faglokalets trygge rammer for til gengæld at følge og guide elevernes udfordringer og læringsproces fra start til eleverne står 'på græs'. Det har ikke mindst krævet en stor grad af tværfagligt samarbejde mellem skolens undervisere, men det viser også direkte spændvidden af højskoleunderviserens pædagogiske opgave og vejledende rolle.

Clean Out Loud har formået at skabe en synlig forskel på Roskilde Festival, hvilket har vakt genklang. Ikke bare hos ledelsen på Roskilde Festival og festivalens mange tusinder af frivillige mens også i pressen og hos forskellige forskere.

Vallekilde bør ikke bare modtage Højskolepædagogiske Pris for ovenstående, men også for at skabe fornyet respekt og anerkendelse om højskolen som skoleform og særlig praksis.

Indstillet af

Jesper Øland