Er der potentiale i fællesnyn?

Publiceret 07-12-2020

ANEKDOTE Måske bliver fællesnyn måden at lære de nye sange fra højskolesangbogen? Sidde med sangteksten foran sig, et dejligt akkompagnement til – og så summe i flok? Hver corona-borger må nynne med sit næb!

Af redaktionen

“Så står vi der og skal til at tage hul på det afsluttende modul af mentorkurset 2020,” fortæller de to FFD-konsulenter Søren Børsting og Jakob Hvenegaard.

De befinder sig på Brogaarden Kursuscenter i Middelfart, hvor gruppearbejde og intern sparring er forbudt på grund af forsamlingsforbuddet. Stemningen blandt deltagerne er “anderledes”, som de to kursusledere bemærker.

“Efter at have genkendt de fleste under mundbindet lykkes det os at disciplinere 32 højskolelærere til at sidde pænt på rad og række med kaffe i koppen, afstand mellem stolene og næsen den samme vej”, siger Søren og Jakob.

Men man må ikke synge sammen, lege eller bevæge sig i lokalet. Så hvad kan skyde kurset i gang og bløde det usædvanlige setup lidt op?

De to FFD-konsulenter klør sig lidt i håret. Garvede, som de er, improviserer de en plan: Fællesnyn. Søren nynner for, hvorefter kursusflokken brummer med på ingen ringere end “Marken er mejet”, der i sin natur opfordrer til fest og folkedans.

Læs også: Den største blåstempling

“Det virkede som en erstatning for fællessang. Fællesskabsfølelsen sneg sig ind, skuldrene faldt ned, og et lille smil bredte sig. Således opløftet kunne vi starte dagens lange ‘numse til stol’-undervisning,” fortæller Søren og Jakob.

Hvem ved – måske bliver fællesnyn måden at lære de nye sange fra højskolesangbogen? Sidde med sangteksten foran sig, et dejligt akkompagnement til – og så summe i flok? Hver corona-borger må nynne med sit næb!